LIBERTATE LA TEBA

liber

Cel mai important eveniment de la Teba din ultima vreme a avut loc duminică, 9 august, când la prezentarea desenatorului Dan Perjovschi au asistat peste o sută de persoane dornice să-l revadă pe acest artist al mainstream-ului mondial.  Aici i-aş putea menţiona din nou pe Vasile Leac (poet), Sorin Neamţu (artist vizual), Adrian Sandu (pictor, curator), Ruth Bjorgfjord (pictură, foto, film, artă vizuală), Arabella Krebs (desenatoare), Alin Ioan (poet), Lucian Ţidorescu (pictor) sau Ioan Paraschiv (actor), făcând referire la lumea culturală şi artistică a unui oraş care se vrea Capitală Culturală Europeană în 2021. Legat de acest lung şir de nume importante pentru Arad, titulatura nu spune niciodată totul, încadrările sunt doar un minim reper, însă esenţa e să-i scoatem în evidenţă pe cei care merită.

Ok, rrrevenind…

Pe tejgheaua din prima hală ne aşteptau mini-pliantele cu programul lunii august de la Fabrica Teba şi altele rămase de vinerea trecută, când au expus Ruth Bjorgfjord, Zoran Popovici şi Arabella Krebs. O noutate este baia proaspăt terminată, pe care o găsim în holul dintre camere, cu un cartonaş agăţat de mâner pe care scrie „liber” sau „ocupat”. Discuţia cu Perjo a avut loc în a doua hală, unde în mod normal se vine la film.

Înainte de asta m-am holbat la peretele vopsit în negru şi umplut în întregime de creta lui Dan, asemenea unei table şcolare. În vreo patru-cinci ore terminase toată lucrarea, aşa încât peste „mâzgălelile” sale stătea scris la final cuvântul LIBERTATE din majuscule. Din loc în loc vedeai desene mărunte care creau senzaţia de cursivitate.

Creaţia lui Dan va rămâne la TEBA o perioadă, aşa că la Amarcord sau Kinedok veţi avea ocazia să trageţi o privire mai de aproape, ba chiar să puneţi degetul pe liniile din care acesta a conturat realitatea aşa cum a văzut-o el.

Pantalonii scurţi, tonul informal şi barba îl făceau pe Perjo unu’ de-al nostru (nu că n-ar fi), iar tricoul cu „Tricoul Roşu Arad” îi venea perfect, întărindu-mi şi mai bine afirmaţia.

Prezentarea acestuia a fost destul de elaborată şi plină de informaţii, cu imagini de peste tot din lume, incluzând aici şi evenimentele recente din Ungaria, unde în prezent se ridică un zid absurd de-a lungul graniţei cu Serbia.

Pornise de la o imagine frumoasă cu România ceauşistă văzută din satelit, unde întreaga Europă avea curent, iar naţia noastră era pata perfectă, ca o gaură neagră pe continent.

Apoi ne prezentase pe larg situaţia globalizării şi a unei lumi înghiţite de durere şi capitalism, prin desenele sale de la Budapesta, Leipzig, Hannover, New York, Hong Kong, Grenoble, Bruxelles, etc.  Expoziţiile sale erau fie ultravizibile ca parte integrantă a spaţiului public, fie prezente în fabrici dezafectate sau în incinta muzeelor specializate.

A criticat sistemul de învăţământ şi instituţiile statului, mass-media şi ştirile trunchiate, evenimentele kitschoase ale primăriilor, festivalul de tip maraton, lipsa infrastructurii (de orice fel!), neimplicarea tinerilor, bordurile (bordURĂ), dar a şi pus în balans în mod corespunzător. De o bună perioadă este prezent cu desene în Revista 22, iar după `90 a început să călătorească, ceva de neconceput în anii comunişti. Laolaltă cu acest aspect, netul şi Facebook-ul (wall = alt zid) îi dau acum şansa să-şi facă reclamă singur, cu posibilitatea de a-şi alege locurile în care expune, adică de-a rămâne independent.

Din postura de artist vizual care îşi câştigă traiul din asta, Dan Perjovschi este un activist notoriu şi un critic permanent al sistemului, în orice formă s-ar afişa acesta.  Prin urmare, ca un Captain Planet mai pe bune, Dan ne-a reamintit de faptul că puterea de-a schimba lucrurile stă în noi şi în nimeni altcineva.

Aşadar, am avut parte de un Power Point Session în care ni s-a redat întreaga istorie a acestui artist internaţional, care a parcurs o grămadă de etape pentru a se declara cetăţean universal. Astăzi are un stil inconfundabil şi este apreciat atât de membrii breslei, cât şi de cetăţenii simpli.

Cam atât, omul a fost extrem de bucuros să ne vadă şi să ajungă din nou la halele TEBA, lăudând încă o dată spaţiul, atât pentru potenţialul său, cât şi pentru munca depusă aici. Astfel, s-a referit la cei implicaţi în curăţarea camerelor, în amenajarea lor şi desigur, la organizatorii evenimentelor periodice. Ideea ar fi să apară treptat şi nişte sponsori, însă deocamdată lucrurile merg în linie dreaptă, cu buclele lui Perjo cu tot.

Pe final şi ca fapt interesant, preţul pe care îl plăteşte Dan Perjovschi pentru LIBERTATE este acesta: 90% din lucrări i se şterg ulterior, oriunde s-ar afla ele pe Glob, ceea ce îi convine de fapt, pentru că în felul acesta îşi poate reînnoi „limbajul”, adăugând mereu alte şi alte idei.

În cadrul unei expoziţii mai vechi, acesta şi-a acoperit desenele unul câte unul, eliminând din ele în fiecare zi. La final se mai vedeau doar 3-4 exemplare pe pereţii acum goi. Ce idee cool, nu ?

Ne vedem miercuri la Teba Kinema!

Foto: Iulian Leonard

4 Raspunsuri

  1. DARi0 @ Arad says:

    articol pe masura evenimentului, bravo Tommy!

  2. iuli says:

    mersi şi eu lui tom pentru platformă şi răbdare