Shape of ȘERPI și rolul rolelor la Kinema Ikon

serpi

Serial Kinema Ikon. Sezonul 3, episodul 9. O reîntoarcere pentru KI la peliculă, dar sub o formă artistică actuală. O instalație, un montaj dadaist, „șerpi” și cercuri. Protagonista celui mai nou episod este Adela Muntean, o artistă multimedia multitalentată, cu o multitudine de proiecte în portofoliu. Ea face parte din organizarea Festivalului Astra Film din Sibiu, divizia New Media, și a pus bazele evenimentului intermedia Trans-Cinema-Express la Budapesta. A terminat trei facultăți de artă, la Cluj, la Budapesta și la Milano. Acestea fiind spuse doar în treacăt, ne dăm seama că ediția curentă a seriei de expoziții Kinema Ikon a marcat – încă o dată – o transcendere în arta internațională. 

Instalația „Snakes & Circles” captează atât static, cât și kinetic, mecanismul rotirii. Captarea imaginilor, developarea, montajul, proiecția filmului, rularea de pe o rolă pe cealalta, până și stocarea (vezi caseta, CD-ul sau DVD-ul), absolut totul se întâmplă, în cinematografie, prin rotire.

Cercul – această formă fundamentală definește viața gravitațională a elementelor la nivel subatomic și este ilustrația perfectă pentru tridimensionalitatea sferelor, regăsită peste tot în Univers. Când vorbim de viață, vorbim de mișcare. Dar putem vorbi, oare, de „viață” în cazul unor obiecte mecanice? Putem percepe ca o viață multimedia secvențele care redau diferite realități prin pixeli, doar pentru că în spatele acestui proces tehnologic există o activitate motorică în formă de cerc? Cadența fototropică a imaginilor creează iluzia unei lumi distincte. Oamenii au numit-o cinematografie. Prezența „șarpelui” în această ecuație apriorică este elementară, vitală chiar, precum într-una dintre primele secvențe metaforice a istoriei noastre rudimentare. Vezi Geneza, capitolul 3.

La început este haos. Inclusiv în această instalație. Dar grație luminii, obținem „filmul vieții”. „Îmblânzirea șarpelui” reprezintă direcționarea potrivită a benzii de film pe un suport în formă de cerc, pe rolele din metal sau din plastic. Toate acestea, conectate la un ecran, rezultă pelicula dorită. În cazul de față, filmul expoziției este rezultatul unui montaj construit din mai multe secvențe din diferite videoclipuri de pe YouTube și în loc de o formă pătrată, imaginile sunt redate într-un cerc. Latura dadaistă, având în vedere că anul acesta sărbătorim 100 de ani de dadaism, este redată în „Snakes & Circles” prin destructurarea mecanicii cinematografice și reconstrucția filmului, de la structura tangibilă până la produsul finit, și anume colajul de filme de pe ecranul laptop-ului. Este de remarcat și etalonul artistic pe care se bazează proiectul. Adela Muntean omagiază prin instalația „Snakes & Circles” artistul elvețian Jean Tinguely, inventatorul stilului „Métamatic”. Mașinile sculpturale ale lui Tinguely satirizau supraproducția irațională a bunurilor materiale în societatea avansată. Asamblajele sale de artă cinetică au plusat curentul dadaist cu forme mecanice, adeseori folosind roți industriale în creațiile sale.

Adela Muntean (născută în anul 1988) și-a făcut studiile de masterat în Fotografie / Media Design la Universitatea de Artă și Design „Moholy-Nagy” din Budapesta și a terminat studiile BA în fotografie, film și mass-media la Universitatea maghiară din Transilvania „Sapientia”, la Cluj-Napoca. În paralel, și-a completat masteratul la Accademia di Belle Arti di Brera din Milano, printr-un program Erasmus de „student exchange”. În timpul studiilor sale a participat la realizarea mai multor filme, producții de televiziune și proiecte digital media. De asemenea, este membru activ al AltArt, un ONG care promovează cultura digitală și, nu în ultimul rând, membru ECP YN (European Cultural Parliament – Youth Network). Pentru mai multe informații, vizitați și site-ul artistei, www.adelamuntean.com.

PS: În fotografiile de mai jos regăsim și celealte instalații din precedentele episoade Kinema Ikon, și anume ReVoltaire: DADADA, Ioan Paul Colta: Intimacy, flo':’offline, Bogdanator: worship RNG majik, Bogdan Tomșa: Alien Armpit, Nita Mocanu & Marius Stoica: Network Expressions, respectiv penultimele două instalații despre care, cu regret, nu am apucat să scriu: KF: Jonny [două clipuri care rulează consecutiv pe o tabletă: unul o captură dintr-un joc video (probabil Warcraft) și celălalt un filmuleț cu Jonny, fostul barman din KF, care cântă o poezie de Eminescu (de menționat că episodul Kinema Ikon a coincis cu ziua poetului)] și L’Ene: Le’Jam (proiecția într-o ușă veche, de lemn. Vezi galeria foto).

 

Comments are closed.