FITCA Day 1: Shakespeare

fitca-day-1

Cea de-a 22-a ediție a mult așteptatului Festival Internațional de Teatru Clasic și-a ridicat cortina sâmbătă seara, debutând cu o piesă a „dumnezeului teatrului”, marele William Shakespeare. Înainte însă de începerea propriu-zisă a spectacolului, în foaier s-au organizat încă două momente artistice: un recital de pian și o commedia dell`arte, în regia lui Miklós Bács.

Prima piesă de teatru din programul Festivalului a avut loc în Sala Mare, sub privirile unui public numeros și a fost adusă de către Teatrul de Comedie din București, sub regia lui Gelu Colceag.

„Îmblânzirea scorpiei” e una dintre comediile lui Shakespeare care arată poate cel mai bine modul în care erau privite femeile în epoca marelui dramaturg. Așadar, blajina, sensibila și lipsita de personalitate Bianca, fiica mai mică a unei familii extrem de bogate, este pețită de nenumărați bărbați care îi cad cu toții la picioare, Catarina însă, sora ei cea mare, este coșmarul oricăruia, căci e „feroce”, „sălbatică”, adică independentă, greu de controlat, cu pretenții. Spectacolul se învârte în jurul ideii de „a îmblânzi o femeie”, având în mod evident un grad inevitabil de misoginism…

…Însă a fost amuzant?
Trebuie să menționez că am sesizat, de-a lungul timpului, faptul că „Shakespeare” se joacă extrem de dificil în teatrul românesc. Personajele lui întortocheate, câteodată chiar grotești, tind să fie duse pe culmile ridicolului. Actorii devin zgomotoși, plați… Nu pot spune că acest lucru s-a întâmplat și în acest caz, totuși.

Actorii Teatrului de Comedie din București au fost, în mare parte, convingători, intrând foarte bine în pielea personajelor, jucând trecerile dintr-o deghizare într-alta cu naturalețe.

Interpretarea Dorinei Chiriac a fost chiar haioasă, portretizând-o pe „scorpie” într-o ipostază – hai să-i zicem – mai „actuală”, tipicul de „metal-chick”, nervoasă pe statutul ei în societate, aparent sadică, însă în adâncuri doar sătulă de prostia crasă a oamenilor din jur. Merită menționată și prestația lui Alexandru Bogdan, cel care personifica inițial doar hahalera de Petruchio, ca apoi să devină „îmblânzitorul” crunt al Catarinei, iar mai apoi profundul îndrăgostit de aceasta.

Piesa a fost, bineînțeles, o adaptare a scenariului original. Însă o adaptare chiar reușită, aș îndrăzni să spun. Iar decizia de a transforma comedia într-un muzical a dat un plus de savoare piesei. Este chiar de lăudat faptul că melodiile au fost interpretate live, atât vocal cât și instrumental, de către actori.

Un „Shakespeare” mai „light”, așadar. Oarecum „îmblânzit”, însă la fel de fermecător.

Distribuția: Catarina (Dorina Chiriac), Petruchio (Alexandru Bogdan), Baptista (Mihaela Teleoacă), Bianca (Gloria Găitan), Grumio (Dragoș Huluba), Lucențo (Dan Rădulescu), Vicențio (Ion Chelaru), Gremio (Marius Drogeanu), Hortensio (Lucian Ionescu), Tranio (Vlad Corbeanu), Biondello (Teodora Filip, Cristina Juncu), pedagogul bătrân (Eugen Racoți), văduva (Smaranda Caragea), muzicanții (Alexandru Aron, Smaranda Caragea. Teodora Filip, Bogdan Iacob, Cristina Juncu, Alina Petrică, Paula Rotar, Irina Ștefan, Alexandru Ștefănescu).

Comments are closed.