Omul-Acuarelă

79976525_488559091782603_4305437799202422784_n

Spectacol-performance semnat de Krisztián Gergye, dansator profesionist din Ungaria
Locația: Galeria „Delta”, Arad (luni, 9 decembrie – ora 18:00)
Descrierea event-ului: „Pictură, dans, imagini distruse”
Organizatori: Compania de teatru „Aradi Kamaraszínház”
Scopul performance-ului: Aucțiune

Concepute pe loc, picturile au fost vândute prin licitație, suma fiind donată către artiștii plastici din România.

Notă: Show-ul a câștigat marele premiu la cea de-a șasea ediție a festivalului „Monotánc” din Ungaria.

P.S. De ce „imagini distruse”? Pentru că la finalul actului, lucrările fără proprietar vor fi lichidate.

Totul este ciclic

Scena-i acoperită cu o prelată neagră. Pe-aceasta urcă un individ grațios, șarmant și îmbrăcat în alb. Ca un veritabil dirijor, își pune mâinile pe față și devine tragic. O muzică de operă mută luminile și artistul cade pe jos cu privirea fixă.

Mai departe, rupe un bulgăr de vopsea și se mâzgălește. Acum are mustăți de Dali și e mânjit pe întreg corpul. Sub el se află pânza pe care desenează. Mâinile și picioarele îi sunt peste tot, ba în mișcări abile de păianjen (sau de ceas), ba târâș și învârtindu-se în jurul propriei cozi. Muzica e antrenantă (și chiar sinistră pe alocuri). Chipul îi este acoperit, iar cu părul lasă stropi.

Actul în sine simbolizează o existență umană cu încercări și neputințe, pătrunsă de o dâră circulară mocirloasă. Sacrificiul suprem pare a fi pictatul cu corpul și cu viața, secată de forțe și stoarsă pe pânză. Cu hainele imprimate până la refuz, completează cercul și adaugă culori. În unele momente, ai zice că își pune ștreangul sau că se împușcă. În sfârșit, se chinuie ca un pește pe uscat.

80044971_584704532342486_5555207741137485824_n3e4r4t

Intervenții solitare

Actorul se spală într-o cădiță și simte cum îi intră vopseaua în gură. Când vrea să iasă, rămâne blocat. (…) Se dă cu spray, se aranjează și se-mbracă la costum. Din prima își pătează cămașa, iar pantofii și-i curăță până și pe talpă. Pentru a ne trezi din rutină, uneori ne și salută.

De dragul comediei, se caută de păr și scame. Apoi, culege un pupitru pe care scrie în mod ironic „2021”. Cu microfonul pornit, face gargară și citește de pe smartphone. Pe creații se semnează în răspăr cu o amprentă. „It is signed by the artist and it is absolutely not fake.” Pe scurt, taxează reflexul de-a pune arta pe un piedestal. Ca atare, snobii îi procură farsa cu zeci de mii de euro.

Desenul complet prezintă haosul celor patru anotimpuri amestecate. Ele sunt ca omogenitatea unei plastiline. Drept urmare, curajul lui Krisztián rămâne intact, în timp ce umorul său a picat la fix.

Iată ce înseamnă să fii expresiv, în loc să apelezi la șocuri și cinisme. Ați ghicit, naturalețea e nemuritoare.

Concluzii și păreri

Operele s-au vândut pe niște sume ridicole, dar, cu chiu, cu vai, s-au vândut. Cred că cea mai licitată a costat 150 de RON. Din banii ăștia nu îți iei nici strictul necesar, darămite ustensile. Evident, în alte orașe, s-a ajuns pe undeva la 2000 de euro (per tablou, nu povești). Vorba colegului meu, nu ne-a nimerit defel.

Vizionare plăcută și să ne auzim cu bine după Sărbători.

GALERIE FOTO AICI

Comments are closed.