Galeriile de artă se mută pe online
Noile galerii de artă se mută în mediul online oferind posibilități nelimitate viitoarelor generații de artiști în timp record. Noile galerii de artă virtuale facilitează legătura dintre artist și cumpărător, dintre artist și curator, dintre artist și colecționar, dar mai mult, o galerie de artă online dă posibilitatea oricui să iasă în față, să se promoveze, să adere la o comunitate în domeniul artistic și să iasă din anonimat. Galeriile online rezolvă multe aspecte în achiziționarea unei opere de artă, dar cel mai important este timpul. Astăzi nu mai este timp pentru vizite la ateliere, vernisaje și galerii, în consecință există riscul de a fi privați de artă și frumos, dar tocmai aici apar galeriile de artă online care pun la dispoziție o platformă digitală expunând lucrările unor artiști bine cotați pe piața de artă iar operele acestora pot fi achiziționate în timp record printr-o simplă apăsare de buton.
Galeria Pictoro este una din ele, iar aceasta încurajează vânzarea directă a artei în mediul online și nu prin licitații, din scopuri precise și justificate. „La licitații… la noi (în România – n.red.)… toți fac aceeași șmecherie, adică își cumpără singuri lucrările ca să își ridice cota”, spune cunoscutul pictor Paul Hitter, într-un interviu acordat Artindex. Desigur, sunt case de licitații și artiști care sunt străini de astfel de practici, dar aceștia constituie excepția.
„Pentru a participa la o licitație de artă ai nevoie de o pregătire în prealabil, o documentație, un studiu de piață, un cont, în concluzie, licitațiile se adresează mai mult investitorilor, pe când Galeria Pictoro se adresează nu doar investitorilor și colecționarilor, nu doar lui Țiriac, Năstase ori Halep, ci tuturor iubitorilor de artă și contemporaneitate, adică oricui, fără discriminare. Sunt iubitori de artă care pur și simplu își doresc un tablou anume acasă, sau o sculptură, așadar nu trebuie să se dea peste cap pentru o achiziție sau să intre în jocul tuturor galeriștilor. Pictorul Paul Hitter, școlit la Academia de Artă din Munchen, preocupat de social și politic, a înțeles devreme acest lucru, fapt care l-am îndemnat să își creeze propria platformă, propria piață și propriile reguli. Asta își propune și Pictoro, să promoveze tinerii artiști din România, să le pună la dispoziție o platformă accesibilă publicului larg. Scopul este să consolidăm cariera tinerilor artiști, să construim o piață pentru operele lor și să creăm o punte de legătură între artiști, cumpărători, colecționari, curatori și investitori”, ne spune Suna Michel, fondatorul Galeriei Pictoro.
„Facem vizite regulate la ateliere și încercăm să stabilim o relație deschisă cu artiștii pentru ai promova și a le apăra interesele. Important de menționat este că Pictoro dă posibilitatea artiștilor să își estimeze siguri lucrările, fără negocieri, pe când o casă de licitații «negociază» lucrările artiștilor, uneori absurd, asta însemnând că dacă un artist oferă spre vânzare un tablou unei case de licitații, estimat de către artist la 1000€, casa de licitații spune: «greșit, tabloul tău nu valorează mai mult 300€». Când un artist bate la ușa caselor de licitații și-a pierdut deja dreptul de a-și estima singur lucrarea deoarece galeriștii dau trendul și totodată prețul. De altfel, cine vrea să joace în liga mare, trebuie să treacă prin mâinile lor, e inevitabil”, completează Suna Michel.
Galeria Pictoro deține deja în portofoliu o serie de artiști bine cotați pe piața de artă, unii dintre ei sunt formați în școala de la Cluj, alții creditați de profesorul Ioan Sbârciu, alții au expus pe afară. Șapte dintre ei sunt: Andrei Nuțu – pictor, Paul Moldovan – sculptor, Linda Barkasz (Nuclear Fairy) – street artist, Andrei Măceșanu – designer grafic, Ioan Kett-Groza – pictor, Maria Furnea – pictor și în curând Cellino Tiziana, o artistă contemporană de la Cluj.
Galeria Pictoro invită și alți artiști dornici să expună pe platformă. Singura condiție este ca aceștia să fi absolvit o Facultate de Arte, să fie membri activi în UAP, să dețină un „background” solid artistic, și desigur, să prezinte un portofoliul de lucrări, urmând ca aceștia să fie atent studiați și selectați de către o comisie de evaluare.
– Suna Michel, 25 de ani – designer, antreprenor, fondator Galeria Pictoro – www.pictoro.ro
– Absolvent al Facultății de Design Arad, Licențiat în Arte vizuale, bursier Erasmus la Institutul Politehnic din Coimbra, Portugalia
Comments are closed.