#subatomiccolorwhole
O tendință vizibilă și previzibilă „bântuie” într-un mod aparte arta contemporană. Și asta inclusiv la Arad. Fizica (și, în anumite cazuri, filosofia) transcede în artă, atât în arta plastică, cât și în creative design sau în arta alternativă (instalație, hypermedia), exploatând teoria că totul în natură este făcut din patternuri, de la scară subatomică (în mecanică cuantică) până la scară superlargă (obiectele cosmice în Univers) și că lumea a fost construită de o „mână creatoare” care s-a… plagiat singură, cum ar veni. O idee similară a fost tratată la ultima expoziție kinema ikon, iar acum și la Sala Ovidiu Maitec a Complexului Muzeal Arad.
„Everything is in motion, every object is modified by one’s look” se numește expoziția de artă abstractă semnată de Emanuela Harris-Santamarian, venită la Arad tocmai din California, S.U.A.
„Totul este în mișcare, fiecare obiect este modificat după privirea cuiva” – o parafrazare colocvială a lui Heisenberg – este un ansamblu nou de lucrări în care artista Emanuela Harris-Santamarian traduce și despică lumea externă, reducând-o la niște vortexuri colorate de forme și structuri familiare, dar totuși fictive. Ideea principală se bazează pe fațeta fizicii moderne care afirmă că orice lucru care pare solid este, de fapt, energie comprimată și că moleculele aflate în mișcare sunt un rezultat al intervenției umane.
„Am început această serie de desene de mari dimensiuni după mai multe luni de la naștere, urmată de o operație de transplant de ligament, perioadă în care am trăit în exclusivitate prin poveștile prietenilor mei. În acea perioadă, am devenit tot mai curioasă față de mecanica mișcării și posibila sa redare vizuală, dar și față de modul în care memoria se leagă de percepție. În fizică, mișcarea este descrisă drept orice schimbare a poziției sau a locului. Astfel, am încercat să aflu cât de mult se poate transpune atât emoțional cât și conceptual într-un suport static (foaia de hârtie). Îmi dau seama că sunt mai degrabă interesată să forțez limitele abstractului și să sugerez mișcare emoțională și fizică într-o manieră imediată, viscerală decât să ofer o linie narativă clară”, a declarat artista la Arad… în scris, pe un perete, așa cum se practică la expozițiile zilelor noastre. Vernisajul e mut, se servește un vin, cine privește observă, iar cine citește înțelege… sau nu. Și e mai bine așa, pentru că nimeni nu mai are chef de o jumătate de oră de bla-bla, atunci când toți privitorii sunt în mișcare și fiecare obiect este modificat după privirea unuia sau altuia.
Expoziția este deschisă între 16 iunie – 3 iulie 2016.
Comments are closed.