Porcii și norocul la ruși

48356418_1232497486904008_3657778897291837440_n

Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad prezintă spectacolul „Iubirea la oameni”
Regia: Vlad Massaci
Traducerea: Raluca Rădulescu
Scenografia: Andu Dumitrescu
Distribuție: Zoltan Lovas (Kolia), Carmen Vlaga (Liuska – soția sa), Oltea Blaga (Bogdan Olga Borisovna – mama ei), Andrei Elek (Serghei), Liliana Balica (Lidia Fiodorovna – mama lui), Mariana Tofan (Maska – vânzătoarea), Alex Mărgineanu (Ivan), Cecilia Donat (Nastia – soția sa), Robert Pavicsits (Ciubasov), Roxana Sabău (Olga – iubita sa), Darius Bogdan (Valiunik – fiul ei cel mic)

Totul are loc într-o micuță comună din Rusia contemporană, unde birtul e cea mai bună locație pentru dezbateri.

Liuska e căsătorită c-un bețiv impulsiv și autoritar, iar copilul acestora suferă de-o boală gravă. Nevastă-sa îl ucide pe Kolia (alcoolicul) și se mărită ulterior cu polițistul satului (Serghei).

De-aici încolo, amintirile o hărțuiesc, îngropând-o alături de fantoma soțului.

Esticii  

Kolia o înjură pe Liuska de zor și copilul lor își dorește să devină polițist, nefiind un vorbăreț. Serghei o interoghează pe Liuska în legătură cu soțul său dat dispărut; trebuia să ajungă la Moscova și nu mai știe nimeni de el. Cum să se piardă dincolo de pădure? Au trecut șapte luni, așa că putea fi omorât, dus la nebuni sau vândut pe post de sclav. Poate și-a găsit pe una și nu s-a mai întors. Legal vorbind, trebuie întocmite o serie de hârtii și rapoarte. Între timp, Liuska divorțează și simte că-și trăiește viața.

Aflăm că munca este cea care ne-ncruntă și până la urmă, de unde-atâta muncă? Serghei e chemat în magazin să nu-i ruginească insigna. Ivan e întrebat dacă-i plac trandafirii și el răspunde că nevasta sa adoră banii.

Pe Nastia (soție-sa) a cunoscut-o la o fântână. Căzuse cu bicicleta și trebuia să se spele. După mai multe discuții, au ajuns să aibă o întâlnire în oraș. Lacrimile acesteia îi erau sărate și buzele îl usturau, iar bunicul Nastiei îi fura țigările; de ea are grijă fratele ei. Iată, iubirea la oameni e un fenomen ciudat, în vreme ce păsările se înalță către cer.

48359720_268689123821532_1368208166247989248_n

Alcoolul

Kolia o forțează pe Liuska să-l încalece și biata femeie plânge și îndură. Până la urmă, trezește și copilul. Întotdeauna tatăl său a pus înaintea familiei votca. Mai departe, Liuska plănuiește să-și extermine bărbatul.

Mama lui Serghei o-ntâlnește pe Liuska și observă ce mult a înflorit. Îi face acestuia clătite și îl tachinează. Polițistu-i reproșează că bârfește toată ziua. Ar vrea să se transfere, până nu se duce dracului. Maică-sa îl spionează chiar și când mănâncă. (Erai mic și plimbai pireul ca un camion). Pe taică-su îl iubise nespus. Omului îi e dată o singură iubire. Ea și-o trăise până la capăt. Așadar, îl sfătuiește să stea de vorbă cu Liuska.

Apare Ciubasov cu o ladă de bere (care nu ține de foame). Fumează țigări cu gust de cireșe, în vreme ce Ivan pufăie slim-uri. Lui Ciubasov îi e drag de Olga – o damă care lucrează la ei pe șantier. O ia la dans și-o strânge-n brațe, deși e măritată, după care o sărută. Iese șampania și becul se sparge.

Liuska îl ceartă pe Kolia pentru hoinăreală. Toate sunt pe capul ei: robinetul picură, iar porcii sunt flămânzi. La 38 de ani, numai bărbatul casei nu e, așa că îi indică să se-mpuște-n fundul pădurii.

În alte vremuri, bărbații știau cum să se poarte și aveau o anumită ținută. Astăzi, cam oricine poate îmbrăca o uniformă. Serghei cu Ivan se așează la masă. Lidia îi roagă să taie niște lemne, dar e prea târziu, cei doi s-au decis să termine o sticlă.

Serghei ar vrea să se însoare cu Liuska. Dacă n-ar fi sărit Kolia pe ea, n-ar mai fi făcut copil, cam asta-i socoteala. Ivan cu Serghei se iau la trântă. Nastia propune un tratament veterinar pentru cei care se îmbată ca porcii.

48369931_390026478407590_5119022222744223744_n

Trezirea

Liuska declară că l-a omorât pe Kolia, nemaisuportând să-i spele chiloții sau să-i șteargă voma. Cadavrul e inexistent. I-a pus perna pe față și l-a tăiat în bucățele. Apoi l-a dat la niște porci nemâncați de-o săptămână. Acum îi cere lui Serghei să o ia de nevastă, eventual fac un copil înainte de post. Liuska e bântuită de fantomele trecutului. Îl înjură pe Kolia pentru tinerețea pierdută și pentru frica lui de-a se mișca dintr-un loc de tot rahatul. Dacă totul în jur e putred, măcar șofer la Moscova ai putea să fii. Viața îți oferă o singură șansă. Trecutu-i mort și îngropat. Dumnezeu îți dă copii numai dacă-i vrei, așa că ar fi cazul să trăim și pentru noi.

Valka îl iubește pe Serghei, căruia Liuska i-a povestit deja despre crima petrecută. El a acceptat-o așa cum e, disperată, dar golul din stomac a rămas intact. E mijlocul lui martie și gerul persistă, femeia trebuie să rabde.

Ivan îi spune lui Serghei despre intenția sa de-a o omorî pe Nastia. Auzindu-l, polițaiul îl trântește la pământ. Mai înainte îl considerase drept fratele său mai mic. Liuska vorbește de una singură și-și regretă faptele. Colea va rămâne în mintea ei cât va dori. Medicii sunt niște tirani, deci, refuză tratamentul. Criza vârstei mijlocii e o invenție a televizorului.

Urmează cununia, cu dansuri, tropăieli, fuste și costume. Luminile pâlpâie în favoarea lui Ciubasov, care se însoară cu Olga. Invitații ridică paharele și Serghei vine să îi felicite pe miri. O ia pe Maska și-o sărută, după care cade cu botul în țărână. Sare la Nastia, dar e oprit. O numește „viperă” și crede că-l invidiază. Mariajul cu Liuska devine tot mai șubred.

Proaspății căsătoriți s-au mutat la Moscova. Serghei o sugrumă pe „soția lui Kolia” și se sinucide, crezând c-a omorât-o. După leșinul de rigoare, aceasta se trezește.

Și că tot veni vorba, ce-ai schimba dacă te-ai scula într-un vis?

În încheiere, aș vrea să felicit Teatrul Clasic pentru piesele din ultima vreme. „Iubirea la oameni” dispune de un decor realist-minimalist plin de obiecte comune (lada de bere, piramida de hârtii, TV-ul, mătura, papucii de casă), intrigile sunt pe măsură și se pune foarte bine accentul pe familia patriarhală. Observăm apoi că dragostea pătimașă poate duce la violențe și totodată la complicități în cazul unei crime. Apoi apare și nebunia propriu-zisă, unde personajele (cu rude, bine conturate) își pierd mințile și vorbesc cu pereții. La magazin se bârfește la greu și se fac planuri de nuntă. Majoritatea conflictelor se nasc în sânul familiei. Morțile se echivalează cu numărul de căsătorii.

Nu în ultimul rând, bravo pentru scenariul complex și pentru prestația fiecărui actor. Piesa poate fi jucată atât în țară cât și-n afara granițelor. Să nu uităm nici de proiecțiile din spate cu imagini sugestive luate din natură. Parcă și acum aud fundalul cu „My Heart Will Go On”-ul lui Céline Dion în rusește.

CLICK AICI PENTRU A VEDEA PROGRAMUL LUNII PLINE DE TEATRU



Scrie un comentariu