Muzeul de (H)artă

haharta

Harta e hartă, arta e artă. În cazul lui Cosmin Paulescu, în schimb, dacă e HARTĂ, e ARTĂ. România toată e o artă, un teriroriu portabil pentru artistul zis și Cozo. Ce poartă România? Nu trebuie să galopăm prea mult în labirintul jocurilor de cuvinte, primul răspuns se vede deja cam de la 11 metri: dacă e „poartă”, e fotbal. Expoziția s-a vernisat marți seara în sala Ovidiu Maitec a Muzeului de Artă și acoperă mai multe hărți cu tot ceea ce poartă sau ar purta România în linii și în pătrățele mai mari sau mai mici.

Proiectul „Harta. Teritorii portabile” marchează încheierea ciclului de lucrări, început la mijlocul anilor 1990, a căror laitmotiv este harta României. Proiectul constă într-o instalație complexă construită şi modelată în jurul elementului central, harta, care se regăseşte în toate componentele ansamblului: instalaţie, obiect, video, print digital, performance.

Atât ca retorică vizuală, dar şi ca simbolistică şi conținut, proiectul „Harta. Teritorii portabile” se înscrie în direcţia artei angajate social şi politic, traseu ce caracterizează demersul lui artistic încă din 1996. Seria de lucrări „Harta. Teritorii portabile” este un „statement” critic adresat ideii şi practicii consumeriste care, în viziunea artistului, a crescut la cote alarmante în ultimii ani, un consumerism ce nu ține seamă nici de necesități, nici de valori. Tonul acestui demers artistic nu este unul revendicativ-politic, sau fanatic-ecologist, ci mai degrabă subtil-ironic, însă articulat ferm, cu simboluri precise și imagini sarcastice.

„În contextul unei globalizări accelerate, în care graniţele tind a se estompa din ce în ce mai mult, iar interesele politice, economice şi geostrategice se fac simţite tot mai acut în diferitele sectoare ale societăţii, gestul meu artistic pare, la nivel formal, unul depăşit de forţa motrice a evenimentelor. Totuşi, tocmai această abordare în cheie neo-avangardistă – cu simboluri clare şi trimiteri fără echivoc – pare cea potrivită ethosului românesc din ultimele decenii. În acelaşi timp, însă, acest demers este o raportare prospectivă – prin unitatea de bază a identității noastre, harta – către noile realități geo-strategice şi culturale de azi”, spune artistul.

Scrie un comentariu